Thursday 20 June 2013

TIPS UNTUK MENGHADAPI MASALAH KANAK-KANAK CEREWET TENTANG MAKANAN..

Saya pasti ramai ibu bapa yg menghadapi kerenah anak-anak yg 'picky eater' @ cerewat bab makan ni kn..sememangnya kita sbg ibu bapa berasa susah hati dan runsing serta bimbang takut si manja tidak mendapat khasiat yg mencukupi untuk tumbesarannya. Baiklh di sini saya akan kongsikan dengan anda beberapa tips untuk menghadapi masalah kanak-kanak yg cerewet tentang makanan..semoga dapat membantu..

1) Elak dari mempraktikan kuasa ke atas anak anda seperti jangan paksa menyuap makanan, jangan rasuah dan jangan sekali mewujudkan situasi “perasaan bersalah” dihatinya.

2) Sentiasa mempertengahkan makanan kesihatan untuk anak anda sekiranya mereka tidak bosan dengan pilihan anda.Beri kebebasan dan peluang untuk mereka memilih makanan yang mereka suka asalkan ia dalam kategori makanan seimbang.

3) Hidangan baru biasanya mulakan dengan bahagian kecil dahulu supaya boleh memahami reaksi mereka. Pembaziran makanan perlu dielakkan.

4) Jenis makanan yang ditolak perlu diasingkan dari hidangan utama makanan. Contoh: sekiranya anak anda tidak menyukai carrot maka janganlah buat hidangan utama bercampur carrot cari alternatif yang lain.

5) Sentiasa buat hidangan yang mereka suka tetapi menghiaskan makanan dengan terlampau tidak digalakkan. Bahan perhiasan perlu tidak mempunyai bahan makanan yang tidak disukai oleh anak anda. Bentuk pemotongan hiasan atau bahan makanan perlu menarik minat anak anda. Sebab itulah French Fries McD atau Chicken Nugget Kfc atau donut dunkin donut amat diminati golongan kanak-kanak.

6) Meja makan mestilah mempunyai situasi menjamu selera dengan selesa, tidak ada gangguan konflik keluarga atau gangguan lain seperti TV.

7) Menangani keadaan kehampaan anda dengan penuh kesabaran, bersikap positif dan tegas tetapi tidak beremosional dan aggresif.

Selain dari itu, anda juga boleh memberi makanan tambahan / vitamin untuk anak anda sebagai pembuka selera makan mereka. Dengan Mealshake Shaklee anak-anak anda pasti menggemarinya kerana kelazatan french vanilla nya yang enak sungguh dirasa.



Berminat dengan Mealshake Shaklee

Suzila bt Husein 
sms/whasap 016-9406604
@ Pengedar Shaklee Berhampiran

No comments:

Post a Comment